Kábel vagy Wi-Fi? – Honnan tudod, hogy ideje kihúzni a rézdrótot az irodában

Modern irodai hálózat tervezésénél az egyik leggyakoribb kérdés, hogy „Kábel vagy Wi-Fi? – Honnan tudod, hogy ideje kihúzni a rézdrótot az irodában?” Sok cég addig halogatja a döntést, amíg már szakadoznak a videóhívások, a pénztárgép random eldobja a kapcsolatot, a szerverre alig lehet felcsatlakozni, és mindenki a Wi-Fi-t szidja. A valóságban nem az a kérdés, hogy csak kábel, vagy csak Wi-Fi, hanem az, hogy melyik eszköztípusnak mi az ideális megoldás, és mikor elkerülhetetlen az UTP-kábel, a „rézdrót” kihúzása.

Ebben a cikkben végigmegyünk azon, hogy mikor kell mindenképp UTP-t használnod (pénztárgép, szerver, NAS, tárgyaló gép), mikor elég a Wi-Fi, és hogyan kapcsolódik mindehhez egy tudatos kábelhálózat-audit az irodádban.

Miért nem elég csak annyit mondani, hogy „jó lesz Wi-Fi-n”?

A Wi-Fi óriási szabadságot ad: nem kell kábel mindenhová, nem vagy székhez kötve, lehet mozogni, tárgyalóban leülni, konyhából csatlakozni. Emiatt sok cég hajlamos azt mondani:

„Rakjunk fel egy jó Wi-Fi-t, aztán majd az mindent visz.”

Csakhogy a valóságban:

  • a Wi-Fi megosztott közeg,

  • a sávszélességen és interferencián osztozik mindenki,

  • falak, bútorok, más hálózatok zavarhatják,

  • kritikus eszközöknél (pénztárgép, szerver, NAS) a kiesés kockázata túl nagy.

A vezetékes UTP-kapcsolat ezzel szemben:

  • stabil, kiszámítható sávszélességet ad,

  • sokkal kevésbé érzékeny külső zavarokra,

  • kritikus rendszereknél egyszerűen megbízhatóbb.

A kérdés tehát nem az, hogy Wi-Fi vagy kábel a „jobb”, hanem az, hogy hol melyik a kötelező, és hol elég a Wi-Fi.

Mikor kötelező az UTP-kábel? – Eszközök, ahol nem érdemes kockáztatni

Vannak eszközök és feladatok, ahol egy szakadozó Wi-Fi nem kis kényelmetlenség, hanem üzleti kockázat. Ezeknél gyakorlatilag kötelező a kábeles, UTP-s kapcsolat.

1. Pénztárgép, kasszarendszer, bankkártyaterminál

Ha kiskereskedelemben, vendéglátásban vagy bármilyen olyan területen dolgozol, ahol:

  • van pénztárgép vagy POS rendszer,

  • bankkártyás fizetés zajlik hálózaton keresztül,

ott a hálózat nem lehet „majdnem jó”.

Ha a pénztárgép:

  • Wi-Fi-n keresztül csatlakozik,

  • és néha eldobja a jelet,

  • vagy leesik a sávszélesség,

  • vagy egyszerűen interferencia miatt megszakad a kapcsolat,

akkor ez konkrét bevételkiesést okozhat:

  • lassabb kiszolgálás,

  • elutasított tranzakciók,

  • dühös vevők, sorban állás.

Pénztárgép, kasszarendszer és bankkártyaterminál esetén a jó gyakorlat:

  • ahol csak lehetséges, UTP-kábelen csatlakozzon a hálózathoz,

  • lehetőleg egy stabil, megbízható, szünetmentes tápra kötött hálózati eszközön keresztül (router/switch).

2. Szerverek, NAS, hálózati tárolók

Belső szerverek, NAS-ok (Synology, QNAP stb.) esetén szintén alapelv:

Szervert és NAS-t soha ne Wi-Fi-n köss be – mindig kábelen.

Ennek okai:

  • nagy adatforgalom,

  • folyamatos elérés igénye,

  • biztonság, stabilitás.

Ha a NAS-od vagy szervered Wi-Fi-n lógna (ami normál esetben nem is ajánlott), akkor:

  • a mentések lassúak lennének,

  • a fájlmegosztás szakadozna,

  • nagyobb az esély adatátviteli hibára,

  • a felhasználók „a hálózatra” panaszkodnának, miközben valójában az alap infrastruktúra gyenge.

Szerverek és NAS-ok tehát mindig fix UTP-kábellel, gigabites (vagy nagyobb sebességű) switchekre kötve kerüljenek az irodai hálózatba.

3. Tárgyaló gép, konferenciarendszer, prezentációs gép

Egy tárgyalóban általában:

  • futnak Teams/Zoom/Meet videókonferenciák,

  • prezentációk mennek külső partnereknek,

  • sokszor külföldi ügyfelekhez kapcsolódtok.

Ha a tárgyalóban a fő konferenciagéped Wi-Fi-n csatlakozik, és:

  • a jel épp ott gyengébb,

  • túl sokan lógnak ugyanazon az AP-n,

  • valaki torrentezik (rosszabb esetben) vagy nagy fájlt tölt le,

akkor a meeting:

  • akadozni fog,

  • hangkihagyások lesznek,

  • lefagy a kép,

  • szétesik a profi benyomás.

A tárgyaló „fő” gépének – legyen az PC, laptop dokkolóval vagy dedikált videókonferencia-eszköz – mindig legyen UTP kábeles bekötése. A Wi-Fi maradhat tartalék vagy a vendégeknek, de az üzletileg kritikus tárgyalóeszköznek kábelen kell mennie.

4. Fix munkaállomások, kritikus irodai gépek

Ha vannak:

  • könyvelői gépek,

  • adminisztrációs központi munkaállomások,

  • olyan kollégák, akik nagy fájlokkal dolgoznak (grafikus, marketing, mérnök),

akkor számukra is erősen ajánlott a vezetékes kapcsolat:

  • gyorsabb fájlmásolás (főleg, ha NAS-ról dolgoznak),

  • kisebb csomagvesztés,

  • kevesebb „megállt, lefagyott” jellegű probléma.

Nem kell minden laptopot kábelen használni – de ahol a munka folyamatossága kritikus, ott érdemes kihúzni a rézdrótot.

Mikor elég a Wi-Fi az irodában?

A Wi-Fi nem ellenség, sőt: rengeteg helyzetben tökéletesen elég, és felesleges lenne minden székhez UTP-t húzni. A kérdés csak az, hogy milyen eszköznek milyen megbízhatósági szint kell.

1. Átlagos irodai laptopok, mobilis kollégák

Az olyan munkakörökben, ahol:

  • sok a mozgás az irodán belül,

  • tárgyalóból, közösségi térből, konyhából is dolgoznak,

  • főleg böngésző alapú rendszereket használnak (CRM, ERP, levelezés, Office/Google Docs),

a jól megtervezett Wi-Fi bőven elég:

  • gyors, stabil hozzáférés megfelelően elhelyezett hozzáférési pontokkal (AP-kkel),

  • megfelelő sávszélesség,

  • jól konfigurált vendég- és céges hálózati szeparáció.

Fontos: a Wi-Fi akkor lesz elég, ha jól van megtervezve. Az „egy router az iroda sarkában” megoldás ritkán jó, főleg 10+ fős környezetben.

2. Ügyfél- és vendég Wi-Fi

Vendégek, ügyfelek, alvállalkozók számára a természetes elvárás, hogy az irodában legyen:

  • külön vendég Wi-Fi,

  • jelszóval védve,

  • teljesen elválasztva a céges belső hálózattól.

Itt bőven elég a vezeték nélküli kapcsolat, sőt ez a kényelmes. A vendég ne lógjon kábelen, ne is férjen hozzá UTP-s céges hálózathoz.

3. Mobil eszközök: telefonok, tabletek

Mobiltelefonok, tabletek esetén kizárólag Wi-Fi jön szóba, nincs értelme vezetékkel bajlódni. Ezek:

  • e-mailezésre, böngészésre,

  • chatre,

  • 1-1 gyors Teams/Meet csatlakozásra,

tökéletesen elvannak egy stabil, jól lefedett irodai Wi-Fi hálózaton.

Kábel vagy Wi-Fi? – Szempontok döntéshez

Ha az irodai hálózatot tervezed vagy szeretnéd felülvizsgálni, az alábbi kérdéseken érdemes végigmenni.

1. Mi mennyire kritikus?

  • Ha egy eszköz kiesése bevételkiesést okoz (pénztárgép, kassza, bankkártya, központi szerver, tárgyaló gép), ott kötelező a kábel.

  • Ha kiesés csak kényelmetlenséget okoz (nem jön be elsőre az e-mail, kicsit lassabban nyílik meg egy weboldal), ott elég lehet a Wi-Fi.

2. Mekkora a forgalom?

  • Nagy fájlokkal dolgozó gépek (grafika, videó, nagy táblázatok, adatbázisok) esetén a vezetékes kapcsolat gyorsabb.

  • Főleg felhős, böngésző alapú használatnál a Wi-Fi is elegendő lehet, ha az AP-k jól el vannak helyezve.

3. Mennyi eszköz van egy hozzáférési ponton?

Ha túl sok eszköz használja ugyanazt a Wi-Fi AP-t:

  • csökken az eszközönként elérhető sávszélesség,

  • nő a kollíziók és újraküldések száma,

  • nő a késleltetés (ping), ami videóhívásoknál különösen zavaró.

Ilyenkor vagy:

  • több AP-t kell telepíteni,

  • vagy bizonyos, sokat fogyasztó eszközöket (pl. tárgyaló gép, NAS elérésre használt PC-k) át kell tenni kábeles kapcsolatra.

Kábelhálózat-audit: honnan tudod, hogy az irodádban ideje átnézni a rézdrótot?

Az, hogy „kéne még pár kábel”, sokszor csak a jéghegy csúcsa. A háttérben lehet:

  • régi, 100 Mbit/s-os switch-ek,

  • rossz minőségű vagy hibás UTP-kábelek,

  • rossz kábelezési topológia (minden mindennel össze-vissza összekötve),

  • túlzsúfolt rack szekrény, átláthatatlan patch panel,

  • improvizált toldások, hosszabbítók, szabadon lógó kábelek.

A kábelhálózat-audit pont arról szól, hogy:

  • felmérjük, milyen kábelek, eszközök, switch-ek, routerek vannak,

  • megnézzük, hol vannak szűk keresztmetszetek,

  • ellenőrizzük, hogy a kábelhálózat megfelel-e a jelenlegi és a jövőbeni igényeknek,

  • javaslatot teszünk arra, hova érdemes új UTP-t húzni (pénztárgép, szerver, NAS, tárgyaló, raktár stb.),

  • és hol lehet megmaradni Wi-Fi-n, ha azt jól méretezzük.

Mik azok a jelek, hogy rád fér egy kábelhálózat-audit?

  • „Néha elmegy az internet” bizonyos pontokon, de máshol jó.

  • A tárgyalóban szakadozik a videóhívás.

  • A pénztárgép néha elveszti a kapcsolatot, de nem tudod, miért.

  • Bizonyos munkaállomások sokkal lassabbnak érzik a hálózatot, mint mások.

  • Fogalmad sincs, hova mennek a kábelek a falból, csak „működik valahogy”.

Ilyenkor egy audit nem csak hibakeresés, hanem stratégiai tervezés: kiderül, hol van értelme kábellel megerősíteni a hálózatot, és hol elég a Wi-Fi, csak jobban kell megoldani.

Gyakori tévhitek: „a Wi-Fi már úgyis olyan gyors, mint a kábel”

Sokszor hallani, hogy:

„Minekkábel? A Wi-Fi már gigabites, ez úgyis elég.”

Részben igaz, részben félreértés.

  • Igen, a modern Wi-Fi szabványok (Wi-Fi 5 / Wi-Fi 6) nagyon magas elméleti sávszélességet kínálnak.

  • Viszont ez megoszlik a csatlakozó eszközök között.

  • A jel minőségét befolyásolja:

    • fal, födém, fém szerkezetek,

    • más Wi-Fi hálózatok,

    • mikrosütő, Bluetooth eszközök stb.

A vezetékes kapcsolat:

  • dedikált sávszélességet ad az adott eszköznek (pl. gigabites port),

  • nem zavarja a szomszéd, nem gyengíti a betonfal,

  • évtizedes technológia, amire stabil üzleti rendszerek épülnek.

Wi-Fi-re érdemes tekinteni úgy, mint:

  • mobilitást adó, kényelmes, modern megoldás,

  • ami remek kiegészítője a vezetékes hálózatnak,

  • de nem minden esetben helyettesítheti azt.

Összefoglalás: kábel vagy Wi-Fi az irodában?

Ha visszatérünk az eredeti kérdéshez – „Kábel vagy Wi-Fi? – Honnan tudod, hogy ideje kihúzni a rézdrótot az irodában?” – a lényeg így foglalható össze:

  • Kábellel kösd be:

    • pénztárgépet, kasszát, bankkártyaterminált,

    • szervert, NAS-t,

    • tárgyaló fő gépét / konferenciarendszerét,

    • kritikus irodai munkaállomásokat, ahol nagy az adatforgalom és fontos a stabilitás.

  • Wi-Fi-n elég:

    • átlagos irodai laptopok (jó lefedettséggel),

    • mobiltelefonok, tabletek,

    • vendég eszközök.

  • Mindkettő együtt az ideális:

    • a fix, kritikus pontokon UTP,

    • a mobilitást igénylő felhasználóknak jól megtervezett Wi-Fi,

    • az egészet pedig egy átlátható, átgondolt kábelhálózat tartja össze.

Ha bizonytalan vagy abban, hogy a te irodádban hol kéne már kihúzni a rézdrótot, és hol elég a Wi-Fi, érdemes egy hálózat- és kábelhálózat-auditot csinálni – utána sokkal tudatosabban, kevesebb idegeskedéssel tudsz döntést hozni.

Hogyan tudunk segíteni a te irodádban?

Ha szeretnéd átlátni, hogy a te irodádban hol kell mindenképp UTP-t húzni, mikor elég a Wi-Fi, és hogyan lehet az egészet üzembiztosan összerakni, ebben profi segítséget tudunk adni.

Mi PC-k és laptopok, nyomtatók, Wi-Fi és hálózati eszközök értékesítésével foglalkozunk, és rendszergazda szolgáltatást is kínálunk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy:

  • felmérjük az aktuális hálózati és kábelhálózati állapotot,

  • javaslatot teszünk arra, hol érdemes kábellel megerősíteni a rendszert,

  • megtervezzük és kiépítjük az irodai Wi-Fi-t és UTP hálózatot,

  • segítünk a megfelelő PC-k, laptopok, nyomtatók és hálózati eszközök kiválasztásában,

  • folyamatosan támogatjuk a cégedet rendszergazda szolgáltatással, hogy az informatikai problémák ne állítsák meg a munkát.

Így nem neked kell kitalálnod, hogy kábel vagy Wi-Fi, hol, mennyi és hogyan, hanem közösen kialakítunk egy olyan megoldást, ahol a kritikus eszközök stabil kábeles hálózaton futnak, a kollégák pedig kényelmesen, gyorsan és biztonságosan dolgozhatnak Wi-Fi-n – úgy, hogy az iroda hálózatod egyszerűen csak működjön.

Lappa Computer Kft.
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.