Ha nem kapcsol be a laptop, az első reakció általában a pánik, pedig sokszor néhány alapvető otthoni lépéssel könnyen kideríthető a probléma oka. Mielőtt szervizbe viszed, érdemes néhány egyszerű, biztonságos ellenőrzést elvégezned, mert ezzel időt, pénzt és kellemetlenséget spórolhatsz meg magadnak. Az alábbi útmutató végigvezet azon, mit tehetsz otthon, mit ne próbálj meg semmiképp, és mikor jön el az a pont, hogy azonnal szakemberhez kell fordulnod.
1. Ellenőrizd a tápellátást és a töltőt
A legtöbb “nem kapcsol be a laptop” jellegű probléma valójában egyszerű energiaellátási hibára vezethető vissza. Első lépésként mindig vizsgáld meg a következőket:
A töltő csatlakoztatása
Győződj meg róla, hogy a töltő:
-
teljesen be van dugva a konnektorba
-
jól illeszkedik a laptop aljzatába
-
nem lötyög, nem sérült
Ha a hálózati adapteren van LED-jelzés, nézd meg világít-e. Ha nem, a tápegység hibája is elképzelhető.
A konnektor ellenőrzése
Előfordul, hogy nem a laptop, hanem a fali aljzat a hibás. Próbáld ki a töltőt egy másik konnektorban is, lehetőleg egy másik helyiségben.
Az eredeti töltő használata
Ha nem gyári töltőt használsz, könnyen előfordulhat, hogy a laptop nem kap elegendő áramot. Az univerzális vagy olcsó utánzatok gyakran instabilak, és akár tönkre is tehetik a gépet.
2. Lehetséges akkumulátorprobléma – próbáld meg töltőről indítani
Néhány laptop akkor sem kapcsol be, ha az akkumulátor teljesen meghalt. Ilyenkor:
-
húzd ki az akkumulátort (ha kivehető)
-
csatlakoztasd a töltőt
-
próbáld meg így bekapcsolni a gépet
Ha beindul, nagy valószínűséggel akkumulátorcsere szükséges.
Ha nem kivehető akkumulátoros laptopod van, akkor is megpróbálhatod töltőn hagyva, hosszabb ideig indítani a gépet. Néha mélymerülés után csak 10–20 perc töltés után reagál.
3. Ellenőrizd a kijelzőt – lehet, hogy működik a laptop, csak nem látod
Meglepően sokszor előfordul, hogy a laptop valójában elindul, csak a kijelző nem mutat képet. Figyeld meg:
-
hallod-e a ventilátor hangját
-
világítanak-e a LED-ek
-
ad-e bármilyen hangjelzést a gép
Ha úgy tűnik, működik, de a kijelző sötét, próbáld ki:
-
külső monitor csatlakoztatását HDMI vagy VGA kábellel
-
a fényerőgombokat (lehet, hogy teljesen le lett véve a fényerő)
-
a kijelző/külső kijelző váltó billentyűt (általában Fn + F4/F5/F8)
Ha külső képen látszik a rendszer, akkor nagy valószínűséggel kijelző-, szalagkábel- vagy háttérvilágítási hiba áll fenn.
4. Hard reset – amikor a gép “lefagyva marad”
Bizonyos laptopokban az alaplap védelmi rendszerrel rendelkezik, ilyenkor egy feszültségmaradvány miatt nem indul el a gép. Ezt egy úgynevezett hard reset gyakran megoldja.
Próbáld ki:
-
húzd ki a töltőt
-
vedd ki az akkumulátort (ha kivehető)
-
tartsd nyomva kb. 20–30 másodpercig a bekapcsológombot
-
tedd vissza az akkumulátort
-
csatlakoztasd újra a töltőt és próbáld indítani
Nem kivehető akkumulátoros gépnél is működhet, elég kihúzni a töltőt és nyomva tartani a gombot.
5. Hallgass és figyelj – segítenek a hibajelzések
Ha a laptopod csipog, vagy a LED-ek villogási kódot adnak, az gyakran konkrét hibára utal:
-
memóriahiba
-
alaplap hiba
-
videókártya probléma
-
túlmelegedés
-
BIOS hiba
Ha ilyet tapasztalsz, az adatvesztés elkerülése érdekében érdemes minél előbb szakemberhez fordulni.
6. Amit semmiképp se csinálj otthon
Bár csábító lehet szétszedni a gépet, hogy “megnézd mi van benne”, ez a legtöbbször csak nagyobb kárral jár. A következőket kerüld el:
Soha ne szedd szét a laptopot otthon
Nemcsak garanciavesztéssel jár, de könnyű kárt tenni:
-
alaplapban
-
csatlakozókban
-
kábelekben
-
hűtésben
-
burkolati elemekben
A laptopok nagy része finoman illesztett alkatrészekből áll, speciális eszközt igényel.
Ne próbálj “feszültséget adni” vagy csavarhúzóval matatni
Rengeteg laptopot sikerült már több tízezer forinttal tovább rontani egy rossz “otthoni javítási próbálkozással”.
Ne használj más töltőt, ami nem ehhez a típushoz való
Egy rossz töltő tönkreteheti a töltőáramkört vagy akár az alaplapot is.
Ne ütögesd, ne hajlítsd meg a kijelzőt
A fizikai sérülés visszafordíthatatlan, és drága.
7. Mikor hozd be azonnal szervizbe?
Vannak helyzetek, amikor nem érdemes tovább próbálkozni, mert az adatvesztés vagy további meghibásodás kockázata túl nagy.
Hozd be mielőbb, ha:
-
be sem kapcsol, és semmilyen LED nem reagál
-
égett szagot érzel
-
a töltő szikrázik vagy búg
-
beázás történt (akár egy pár csepp is veszélyes lehet)
-
csipogási kódokat ad
-
a kijelző nem világít, de a gép elindul
-
fontos adatok vannak a gépen
Vízbeesett vagy beázott laptopnál azonnal húzd ki, kapcsold ki, és ne próbáld bekapcsolni. A leggyorsabb szakmai beavatkozás ilyenkor életet menthet – legalábbis a laptopét és az adatokat biztosan.
Hogyan segítünk neked?
Ha a fenti lépések után a laptopod továbbra sem kapcsol be, vagy bizonytalan vagy valamelyik pontban, nyugodtan hozd el szervizünkbe. Pontosan feltárjuk a hibát, biztonságosan elvégezzük a javítást, és segítünk megelőzni a további problémákat.
Emellett PC és laptop értékesítéssel, nyomtatók, wifi és hálózati eszközök forgalmazásával foglalkozunk, valamint rendszergazda szolgáltatást is kínálunk. Így nemcsak a javításban tudunk segíteni, hanem abban is, hogy a céged számára a legjobb informatikai megoldásokat válaszd, és minden IT-kérdésre gyors, profi megoldást kapj.