Mekkora sávszélesség kell egy modern irodának?

Ha céges internet-előfizetésen gondolkodsz, az egyik legfontosabb kérdés, hogy mekkora sávszélesség kell egy modern irodának. Nem mindegy, hogy hányan dolgoznak egyszerre a hálózaton, hány Teams/Zoom hívás fut párhuzamosan, mennyire használjátok a felhős rendszereket, van-e IP kamera, NAS vagy távoli elérés VPN-en keresztül. Ha ezt rosszul lövöd be, az eredmény állandó akadozás, szakadozó meetingek és ideges kollégák lesznek. Ha jól, akkor észre sem veszitek az internetet – egyszerűen csak működik.

Az alábbiakban végigvesszük, hogyan tudod kiszámolni az iroda internet sávszélesség igényét, milyen tényezőkkel kell számolni, és konkrét példákat is kapsz 5, 10 és 30 fős irodára.

Mit jelent pontosan a sávszélesség egy irodában?

Mielőtt belemennénk a számokba, érdemes tisztázni pár alapfogalmat.

Sávszélesség (bandwidth)
Ez az a maximális adatátviteli sebesség, amit az internetkapcsolatod le- és feltöltésre tud. Jellemzően Mbit/s (megabit per másodperc) a mértékegység.
Például: 300/100 Mbit/s azt jelenti, hogy:

  • 300 Mbit/s letöltési sebesség

  • 100 Mbit/s feltöltési sebesség

Letöltés vs. feltöltés

  • Letöltés: weboldalak betöltése, YouTube, felhőből letöltés stb.

  • Feltöltés: fájlok feltöltése felhőbe, e-mail csatolmányok, IP kamerák képeinek továbbítása, videóhívás saját képed feltöltése.

Egy modern irodában a feltöltés különösen fontos, mert:

  • videómeetingeknél nem csak fogadsz, hanem küldesz is képet,

  • kamerarendszered folyamatosan tolja felfelé az adatot,

  • NAS szinkronizálhat a felhőbe,

  • távoli elérésnél (VPN) a céges szerver felé történik adatforgalom.

Késleltetés (ping, latency)
Nem csak az számít, mennyire „vastag” a cső, hanem az is, hogy milyen gyorsan reagál a kapcsolat. Videóhívásoknál és távoli elérésnél a magas ping késleltetett, darabos élményt okoz. Ezt elsősorban a hálózati eszközök, a szolgáltató hálózata és a túlterheltség befolyásolja.

Hány fő használja az irodai internetet?

Az egyik legfontosabb kérdés: hányan ültök a hálózaton egyszerre?

Nem az számít, hány dolgozója van a cégnek összesen, hanem:

  • hány gép van egyszerre bekapcsolva,

  • van-e home office,

  • használ-e valaki egyszerre több eszközt (pl. laptop + mobil + tablet Wi-Fi-n).

Egy átlagos modern irodában ma már jellemző, hogy:

  • fejenként legalább 1 laptop vagy PC,

  • mellette mobiltelefon Wi-Fi-n,

  • egyeseknél plusz tablet,

  • több helyiségben Wi-Fi AP,

  • közös nyomtatók, hálózati eszközök, NAS, kamerák.

Ezért a sávszélesség tervezésénél érdemes nem csak „x főben”, hanem x eszközben gondolkodni. Jó közelítés:
1 fő = 1,5–2 aktív eszköz.

Mennyi sávszélességet eszik a Teams/Zoom?

A videóhívások az egyik legkomolyabb sávszélesség-falók egy irodában.
Nagyjából az alábbiakkal érdemes tervezni (irányadó, nem kőbe vésett érték):

  • Audio hívás: 0,1–0,2 Mbit/s irányonként

  • Alap minőségű videó (SD): 1–1,5 Mbit/s

  • HD videó (720p): 2–3 Mbit/s

  • Full HD videó (1080p): 3–4 Mbit/s vagy több

És ezt szorozd meg kettővel, mert:

  • letöltés: mások képét fogadod

  • feltöltés: a te kameraképed megy ki a többiek felé

Ha egy irodában mondjuk 5 ember egyszerre HD minőségben Teams-ezik, akkor:

  • fejenként kb. 2–3 Mbit/s fel- és letöltés

  • 5 főre: 5 × 3 Mbit/s = kb. 15 Mbit/s letöltés + 15 Mbit/s feltöltés, csak a videókra

És akkor még nem számoltuk a többiek böngészését, felhős rendszereit, háttérben futó szinkronizálást, e-maileket, szoftverfrissítéseket.

Ezért irodai környezetben érdemes úgy tervezni, hogy:

  • ahol rendszeresek a videómeetingek, legyen bőven tartalék a feltöltésben is.

  • ne a „papíron elég” legyen, hanem legyen 30–50% tartalék a csúcsidőszakokra.

Felhős rendszerek: Office 365, Google Workspace, CRM, ERP

Egy modern irodai internet sávszélesség igénye nagyon függ attól, mennyire vagytok felhőben élő cég.

Tipikus felhős rendszerek:

  • Office 365, Google Workspace

  • webes CRM, ERP rendszerek

  • számlázó, könyvelőprogramok online verziói

  • projektmenedzsment eszközök (Trello, Asana, Jira stb.)

  • felhő alapú fájltárolók (OneDrive, Google Drive, Dropbox)

Ezek külön-külön nem feltétlenül zabálják a sávszélességet, de:

  • folyamatosan megy a szinkronizálás a háttérben,

  • egyszerre több felhasználó tölt fel/le fájlokat,

  • időnként nagyobb dokumentumok, fotók, PDF-ek utaznak.

Általános ökölszabály:

  • irodai, felhős munkára érdemes legalább 5–10 Mbit/s / fő sávszélességgel számolni (letöltésben),

  • ha sok a nagy fájl (grafika, marketinganyag, videó), akkor ennél több kellhet.

Ez nem azt jelenti, hogy ha 10 fő dolgozik, akkor minimum 100 Mbit/s kell – hiszen nem mindig mindenki maximálisan terheli a hálózatot – de jó kiindulási alap a tervezéshez.

IP kamerák: a láthatatlan sávszélesség-gyilkosok

Ha van az irodában kamerarendszer, az is komolyan beleszól a sávszélesség igénybe.

Egy IP kamera tipikusan:

  • 1–4 Mbit/s folyamatos adatforgalmat generálhat (felbontástól, tömörítéstől, FPS-től függően)

  • ha 4–8 kamera van, az már 8–20 Mbit/s is lehet folyamatosan.

Fontos kérdések:

  • csak helyben rögzítesz, vagy

  • távolról is eléred a kamerákat (mobilról, más irodából, biztonsági cég, tulaj)?

Ha távoli elérés is van, a kamerarendszer feltöltési sávszélességet is használ:

  • amikor élőben nézed a képet, a kamera/NVR felfelé streamel

  • ha egyszerre többen nézik, az akár jelentősen terhelheti az uplinket.

Ezért ha komolyabb kamerarendszered van, érdemes külön számolni neki kapacitást, ne csak „majd elfér az interneten” alapon.

NAS, fájlszerver és szinkronizálás

Sok cég használ NAS-t (hálózati adattárolót) vagy szervert az irodában:

  • közös megosztott mappák,

  • biztonsági mentések,

  • archivum,

  • média- vagy dokumentumtár.

A NAS használata alapvetően a belső hálózati sebességet terheli (LAN, gigabites switch), nem az internetet, ha helyben dolgoztok a fájlokkal.

Viszont internetet zabál, ha:

  • a NAS felhős backupot csinál (pl. rendszeresen szinkronizál külső tárhelyre),

  • dolgozóid távolról, VPN-en keresztül érik el a NAS-t,

  • más telephelyre replikál adatot.

Ilyen esetben a NAS is beleszámít a szükséges feltöltési sávszélesség terhelésébe, főleg ha:

  • nagyobb fájlokról van szó,

  • automatizált, időzített mentések mennek csúcsidőben.

Jó gyakorlat, ha az időzített nagy adatmozgásokat (pl. éjszakai backup) munkaidőn kívülre időzítitek, hogy ne zavarja a napi forgalmat.

Távoli elérés: VPN, RDP, home office

A modern irodai internet sávszélesség igényénél ma már szinte alap, hogy számolni kell home office-szal és a távoli eléréssel.

Tipikus megoldások:

  • VPN kapcsolat a céges hálózatra

  • RDP (Remote Desktop) egy irodai gépre vagy szerverre

  • felhős szolgáltatások elérése több helyszínről

Egy-egy VPN vagy RDP kapcsolat általában nem használ óriási sávszélességet (pár Mbit/s), de:

  • ha egyszerre több dolgozó csatlakozik,

  • ha nagy fájlokat mozgatnak,

  • ha még mellette megy a Teams/Zoom,

akkor a távoli elérés is komoly tényező lesz.

Érdemes úgy tervezni, hogy a feltöltési sávszélességben legyen mindig néhány párhuzamos VPN kapcsolatnyi plusz tartalék, különösen, ha a szerverek az irodában vannak, és nem a felhőben.

Konkrét példák: mekkora sávszélesség kell 5, 10 és 30 fős irodának?

A következők nem hivatalos szabványok, hanem józan ökölszabályok, hogy el tudj indulni.

5 fős modern iroda

Profil:

  • 5 laptop/PC,

  • napi szinten Teams/Zoom hívások (nem mindenki egyszerre, de gyakori),

  • Office 365 / Google Workspace,

  • 1–2 IP kamera,

  • esetleg 1 NAS helyi fájlszervernek.

Ajánlás:

  • Letöltés: legalább 200–300 Mbit/s

  • Feltöltés: legalább 50–100 Mbit/s

Miért?
5 embernél simán lehet, hogy 2–3 fő épp videómeetingben van, a többiek pedig felhőben dolgoznak. Ha közben egy nagyobb fájl is elindul, vagy a NAS épp szinkronizál, kell a tartalék.

10 fős modern iroda

Profil:

  • 10 fő, mindenkinek gép, mobil, esetleg tablet,

  • napi több Teams/Zoom hívás, akár párhuzamosan is,

  • felhős CRM/ERP, közös dokumentumtár,

  • 4–8 IP kamera,

  • home office-ból elérhető NAS vagy szerver.

Ajánlás:

  • Letöltés: legalább 500 Mbit/s (vagy inkább magasabb, ha elérhető)

  • Feltöltés: legalább 100–200 Mbit/s

Itt már nagyon fontos, hogy ne egy olcsó, otthoni router vigye a hátán az egészet, hanem irodai kategóriás hálózati eszközök legyenek, és jól beállított Wi-Fi.

30 fős modern iroda

Profil:

  • 30+ fő, több meetingterem,

  • folyamatos Teams/Zoom forgalom (több tárgyalóban is),

  • minden fontos rendszer felhőben,

  • kamerarendszer, több NAS / szerver,

  • több home office-os, akik VPN-nel csatlakoznak.

Ajánlás:

  • Letöltés: legalább 1 Gbit/s (1000 Mbit/s)

  • Feltöltés: legalább 300–500 Mbit/s

Ezen a szinten már gyakorlatilag kötelező:

  • profi, menedzselhető router/tűzfal,

  • külön switch-ek,

  • több Wi-Fi hozzáférési pont (AP),

  • jól megtervezett belső hálózat,

  • vendég Wi-Fi leválasztva a céges hálózatról.

Nem csak a sávszélesség számít: a hálózatod minősége is fontos

Hiába van papíron gyors interneted, ha a belső hálózatod gyenge, az élmény akkor is rossz lesz.

Gyakori hibák:

  • minden egyetlen, olcsó, szolgáltatói routeren lóg,

  • gyenge Wi-Fi jel a tárgyalóban vagy a hátsó irodában,

  • túlterhelt, rosszul elhelyezett AP-k,

  • régi, 100 Mbit/s-os switch-ek, miközben az internet 500–1000 Mbit/s,

  • kábel helyett mindenhol Wi-Fi, még ott is, ahol fix gépek állnak.

Jó gyakorlatok:

  • ahol lehet, fix gépeket kábelen kösd (PC, szerver, NAS, IP kamera),

  • Wi-Fi-t használd inkább laptopra, mobilra, vendég eszközökre,

  • legyen külön vendég hálózat, ami nincs egyben a céges belső hálóval,

  • gondolkodj irodai kategóriás hálózati eszközökben (AP, router, switch), ne csak otthoni dobozokban.

Így ugyanazzal a sávszélességgel is sokkal stabilabb és kiszámíthatóbb lesz a hálózat.

Hogyan válaszd ki a megfelelő internetcsomagot?

Amikor szolgáltatót vagy internetcsomagot választasz, érdemes:

  1. Összeírni az igényeket

    • hány fő, hány eszköz

    • mennyi videóhívás,

    • mennyi felhőhasználat,

    • van-e kamera, NAS, VPN, távoli elérés.

  2. Feltöltésre is hangsúlyt fektetni
    Nem csak a letöltést nézni (azt szeretnek nagy számmal hirdetni), hanem a feltöltési sávszélességet is.

  3. Tartalékkal számolni
    Ne a minimumot vedd, ami „elég lesz”, hanem úgy válassz csomagot, hogy legyen legalább 30–50% tartalék a csúcsidőszakra.

  4. Gondolni a jövőre
    Ha várhatóan nő a cég létszáma, új telephely vagy több home office lesz, már most érdemes egy kicsit nagyobb kapacitás felé gondolkodni.

  5. Az egész hálózatot együtt nézni
    Internetcsomag + router + switch + Wi-Fi + kábelezés együtt alkotnak egy rendszert. Ha csak az egyik részt erősíted meg, a többi korlát maradhat.

Összefoglalás: mekkora sávszélesség kell egy modern irodának?

Röviden:

  • Nem elég azt mondani, hogy „legyen gyors internet”.

  • Tudnod kell, hány fő, hány eszköz, mennyi Teams/Zoom, mennyi felhős rendszer, van-e kamera, NAS, VPN.

  • A feltöltési sávszélesség legalább olyan fontos, mint a letöltés, különösen videóhívásoknál, kameráknál, távoli elérésnél.

  • 5–10 fős irodánál általában 200–500 Mbit/s, 30 fő környékén pedig 1 Gbit/s nagyságrendben érdemes gondolkodni, megfelelő feltöltéssel.

  • A jó internet csak akkor érződik jónak, ha a belső hálózat (Wi-Fi, kábelezés, router, switch) is rendben van.

Ha szeretnél biztosra menni, érdemes szakértővel átnézni a jelenlegi helyzetet és a jövőbeli terveket, és ezek alapján kialakítani az iroda digitális gerincét.

Hogyan tudunk segíteni a cégednek?

Ha nem szeretnél találgatni, hogy mekkora sávszélesség kell a modern irodádnak, szívesen segítünk a teljes kép átlátásában: hány fő, milyen munkatípusok, milyen rendszerek, mekkora internetcsomag, milyen hálózati eszközök érik meg.

Mi PC-k és laptopok, nyomtatók, Wi-Fi és hálózati eszközök értékesítésével foglalkozunk, és rendszergazda szolgáltatást is kínálunk. Ez azt jelenti, hogy nem csak a sávszélesség kiválasztásában segítünk, hanem:

  • megtervezzük és kiépítjük az irodai hálózatot,

  • beállítjuk a Wi-Fi-t, nyomtatókat, NAS-t, kamerarendszert,

  • gondoskodunk a megfelelő biztonságról és jogosultságokról,

  • folyamatosan támogatjuk a kollégákat, ha informatikai problémájuk adódik.

Így nem neked kell kitalálnod, mennyi sávszélesség kell, milyen routert vegyél és miért akadozik a Teams – mi segítünk megtervezni, beüzemelni és üzemeltetni is az informatikai rendszeredet, hogy az iroda internete egyszerűen csak működjön.

Lappa Computer Kft.
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.