Mielőtt a gépet javításra átadod – Jó tanácsok, mielőtt szervizbe viszed a számítógépedet!

Eszembe jut az öreg székely esete, akit megállított egy fiatal turista hölgy, hogy

Szacsva felé megy bátyám?
Arra! – válaszolja az öreg.
Elvinne a szekéren?
El. – válaszolja az öreg.
A hölgy feltápászkodik a szekérre és elindulnak.
Egy idő után megkérdi a hölgy: Messze van még Szacsva?
Ammég messze – válaszolja az öreg.
Továbbmennek jó darabon, közben átmennek egy két falun.
Messze van még Szacsva? – kérdi a hölgy
Má nem – válaszolja az öreg.
Továbbmennek jó darabon, közben átmennek egy két falun.
Messze van még Szacsva? – kérdi a hölgy
Most má messze- válaszolja az öreg.

Sokszor ugyanígy elbeszélnek egymás mellett a szervizes és a megbízó.

A megbízó nem mondja meg pontosan, hogy mi a baja, és hogy mit akar, a szervizes meg nem nagyon érdeklődik. (Majd ő meglátja, amit kell…) (Egyébként, Baja egy település)

Alaptétel, hogy csak azon a hibán tudunk segíteni, ami tapasztalható, ami előjön, ami tesztelhető.

„Kedvenc” hibáink azok, amelyek a szervizben behúzzák a nyakukat és az Istennek se jönnek elő.
Ezeket mindenféle izzasztásos trükkel igyekszünk előcsalogatni, néha azonban előfordul, hogy hiába.

A hibakeresés, hibafeltárás során sokat segíthet a megbízó pontos megfigyelése.

  • Mikor, milyen körülmények közt, milyen programok használata mellett szokott előjönni a hiba?
  • Pontosan mit tapasztal?
  • Történt-e valami azelőtt, mielőtt a hibajelenséget először tapasztalta?
  • Mióta tapasztalja a hibát?

A hiba olyan, mint a betegség!
Nem érdemes elhanyagolni!
Jobb hamar elejét venni a súlyosbodásnak!

Sokkal olcsóbb egy hibát idejében orvosolni, mint az elhanyagolt, súlyos állapotot rendbe hozni.

Az egyik ügyfelem addig húzta, halasztotta egy merevlemezhiba orvoslását, hogy végleg megállt a merevlemez.
A Windows figyelmeztetéseit figyelmen kívül hagyta. Úgy is mondhatnám, hogy becsukott szemmel száguldott a szakadék felé.
Aztán persze nagy volt az ijedtség, amikor a gép nem indult többé.
Ha időben jelentkezik megúszhatta volna az adatai elvesztését és a számítógép komplett újratelepítését is.

Komplett telepítés =

  • a Windows alaptelepítése
  • a legfrissebb eszközmeghajtók (drivers) telepítése
  • Windows frissítések telepítése
  • Védelmi szoftver és egyéb felhasználói szoftverek telepítése, frissítése
  • Windows konfigurálás (az optimális működési paraméterek beállítása)
  • Windows karbantartás (frissítési előzmények eltávolítása, töredezettség-mentesítés, …)

Sok szervizben Windows telepítés címén ennek az összetett feladatsornak csak az első lépését, esetleg még a másodikat végzik el, aminek eredménye össze sem mérhető egy szakszerű komplett telepítéssel.

Az sem túlzottan bíztató, ha a hardverhez mellékelt, gyakran több éves CD-kről végzik a driverezést.

Van egy mondás, mi szerint tökéletes szoftver nincs. Ez az eszközmeghajtó programokra is igaz.

Egy igényes gyártó egy év alatt több javítást, javított eszközmeghajtó szoftververziót is kiad az adott hardverhez!

Akkor vajon fontos-e a gyártó által kiadott legfrissebb, ellenőrzött drivereket telepíteni?

Tudom, ez macera.
Mennyivel könnyebb a gyári CD-t betenni, vagy a belső hálózatból elővenni az egy éve lementett eszközmeghajtót?…

Ám a lustaság gyakran azzal jár, hogy a számítógép instabil, megbízhatatlan lesz.

Ez és hasonló okai vannak annak, hogy a Microsoft Windows-on alapuló PC számítógépekről elterjedt, hogy sokkal megbízhatatlanok, mint a Macintosh-ok.

4. jó tanács:

Írd le egy papírra, hogy mi a gondod, mit orvosoljon a szerviz.
Tételesen mindent, amit szeretnél!

Írd össze a hibával kapcsolatos tapasztalataidat.
• Mikor, milyen körülmények közt, milyen programok használata mellett szokott előjönni a hiba?
• Pontosan mit tapasztalsz?
• Történt-e valami azelőtt, mielőtt a hibajelenséget először tapasztaltad?
• Mióta tapasztalod a hibát?

Írd le, hogy mi a Windows-od belépési jelszava

Néha úgy hozza az élet, hogy nincs időd felkészülni és leírni a fentieket.
Ekkor fontos, hogy a szervizben mondj el mindent, amit tapasztaltál.
Írass fel mindent, amit szeretnél!

Ha úgy érzed, hogy nem kapsz elég figyelmet, akkor menekülj, mert abból sejtheted, hogy a megoldásra sem fognak túl nagy figyelmet fordítani.
Különben is, az ügyfél által elmondottak nélkül honnan, hová akar eljutni?

Share This