A tanulás legnagyobb segítője

Akármennyire is hihetetlen, a tanulás egyik legnagyobb segítője az alvás.

Amikor alszunk, az alvás REM fázisában (szemmozgással járó, közepes mélységű alvás) agyunk feldolgozza az adott napon befogadott információkat.

Kutatásokkal kimutatták, hogy megfelelő mennyiségű, zavartalan alvást követően, az előző nap megtanult ismereteket 25%-al eredményesebben vagyunk képesek felidézni, mint a tanulás napján.

Az alvás közben lezajló ismeretfeldolgozási folyamatot tudáskonszolidációnak nevezték el.

 

A vizsgálat azt is kimutatta, hogy ha elmarad az alvás REM fázisa, akkor elmarad a tudáskonszolidáció.

 

25%, nem nagy dolog, gondolnánk, de az a helyzet, hogy ha figyelembe vesszük az emberi tanulás sajátosságait, akkor bizony kiemelkedően fontossá válik a tudáskonszolidáció.

A tudás felépítéséhez, stabilizálásához, a tartós megjegyzés és az aktív alkalmazhatóság állapotába való eljuttatásához többszöri ismétlésre és gyakorlásra van szükség.

 

Gondolj csak bele, ha három alkalommal foglalkozol a tananyag feldolgozásával, ismétlésével, gyakorlásával, majd pedig három alkalommal alszol rá, akkor a tudáskonszolidáció már 3×25%-ban járul hozzá a tudásod felépítéséhez.

És ez az a pont, ahol igencsak hatékonnyá válik a tanulás.

 

A legtöbben csak egyszer (első találkozás az ismeretanyaggal), esetleg kétszer (+ egy ismétlés) foglalkoznak egy adott tananyaggal. Megelégszenek azzal, hogy megértsék azt. Azt gondolják, hogy ez már elég ahhoz, hogy tartósan megjegyezzék az anyagot.

Azt hiszik, hogy a megértés elegendő lesz ahhoz, hogy majd a gyakorlatban is képesek legyenek segítség nélkül használni a „megszerzett” tudást.

Csakhogy ez a tudás még nem stabil. Nem kigyakorlott és messze nem történt meg a tartós bevésése sem.

Még nem kerültek a felszínre az ismeret-elemek közt meglévő logikai kapcsolatok, nem kristályosodtak ki az alapos tudáshoz szükséges összefüggések.

Ez a tudás még csak valamiféle gyenge kezdemény. Ideig, óráig valahogy felidézhető, de nagyon messze van attól a tudástól, amire valójában vágysz.

 

Hogy jó hírrel is szolgáljak, elmondom, hogy nem erőlködésre van szükség.

Hiába erőlteted, nem tudod felülírni a tanulás biológiai törvényszerűségeit.

Csupán annyit kell tenned, hogy időről időre ismételsz. Ha megoldható, gyakorolsz. Gyakorlod az ismeretek alkalmazását.

Így különösen nagy erőlködés nélkül megtörténik az, amit szeretnél.

Kiépül a használható, működő tudás.

Megfelelő alvás nélkül nagy bajban vagy!

Megfelelő alvás nélkül elmarad a tudáskonszolidáció.

Ha kritikusan keveset alszol, akkor nemcsak a tudásépítés előbb említett fantasztikus funkciójáról mondasz le, de egyéb negatív következményekkel is számolhatsz.

Csökken a koncentrációd. Erőteljesen romlanak az agyi képességeid.

Minél kevesebbet alszol, minél fáradtabb leszel, annál kevéssé leszel alkalmas tanulásra.

A többi, az életedet negatívan befolyásoló hatásról most nem beszélek, de tudnod kell, hogy vannak. Az alvás létfontosságú tevékenység.

 

Ki ne álmodott volna arról, hogy milyen jó lenne, ha sohasem álmosodnánk el és a nap 24 órájából 24-et használhatnánk az élet különféle élvezetes dolgaira?

Nos, ez nem lehetséges. Az emberi agy nem így működik.

Ha nem veszed figyelembe ezt, azzal csak a saját helyzeteden és a saját teljesítményeden rontasz.

Ha nem vagy tisztában a fent leírtakkal és nem figyelsz az alvásodra, azzal borzasztóan rosszat teszel magadnak.

 

Nem csak az alvás hossza számít.
Az alvás egy összetett agyi tevékenység, amely ciklusokra bontható. Az első mély alvási ciklust követően következik az alvás REM fázisa, majd ismét mély alvás és ismét REM szakasz, …

Minél többet tanultál aznap, annál aktívabb a REM fázis. Ha nincs lehetőség, vagy idő megfelelő számú mély és REM alvásra, akkor elmarad a tudáskonszolidáció.

Ha az alvászavar tartósan fennáll, akkor pszichés betegségek alakulnak ki. Csökken és tervezhetetlenné válik az ember szellemi teljesítménye.

 

Fontos tudni ezt!

Ha tanulnod kell, vagy tanulni szeretnél, akkor gondolj az itt leírtakra és biztosítsd magadnak a megfelelő minőségű és mennyiségű alvást!

Üdvözlettel:
 

Share This