A számítógép tervezés az optimalizálásról szól.

A rendelkezésre álló pénzből szeretnénk kihozni a legtöbbet, a legjobbat.

 

Ám nem elég összeválogatni a szükséges alkatrészeket, azokat szakszerűen össze kell szerelni és úgy kell telepíteni, konfigurálni a számítógépet, hogy az mindenben megfeleljen a kitűzött céljainknak.

 

Ugyanabból a pénzből akár 40%-al gyorsabb számítógépet is létrehozhatunk, ha betartjuk az optimális tervezés és a szakszerű telepítés szabályait.

És persze ugyanabból a pénzből akár 40%-al lassabb számítógépet építhetünk, ha nem tervezünk optimálisan és nem megfelelően telepítjük, konfiguráljuk a Windows-t.

A számítógépből kinyerhető számítási teljesítmény felső határát a központi processzor (CPU) határozza meg.

Nem tudunk erősebb gépet építeni, mint amit a kiválasztott processzor megenged nekünk.

A processzorból kinyerhető számítási teljesítményt tovább rontjuk azzal, ha gyenge alaplapot, a feladathoz szükségesnél kevesebb és/vagy lassú rendszermemóriát RAM alkalmazunk.

A programok és a szükséges adatok, munkafájlok tárolására merevlemezt, extra gyors számítógép tervezésekor SSD meghajtót alkalmazunk.

 

Cél az, hogy megfelelő ütemben el tudjuk látni a központi processzort, illetve a grafikus vezérlőt a végrehajtandó programutasításokkal és adatokkal.

A memória, az SSD meghajtó, és a merevlemez csomag kiválasztásakor a felhasználáshoz legoptimálisabb összeállítás megalkotása a cél.

Tudni kell, hogy a merevlemez a leglassabb munka-diszk típusú háttértároló, még akkor is, ha egyébként fix fordulatszámú, nagy Cache memóriával szerelt, gyors modellről van szó.

Ennél néhányszor gyorsabb adattárolásra és kiszolgálásra képes az SSD meghajtó.

És egy nagyságrenddel gyorsabb a rendszer memória.

Természetesen az áruk is ennek megfelelően alakul.

 

Az optimális tervezésnek a szabályai közé tartozik az is, hogy semmire se költsünk feleslegesen.

Feleslegesen költünk egy erőforrásra akkor, ha azt a gyakorlatban nem fogjuk kihasználni.

Így azzal sem jutunk előbbre, ha tele tömjük drága rendszermemóriával a számítógépünket, miközben egy kicsit átgondolva felmérhettük volna, hogy a felét sem fogjuk soha kihasználni.

 

A számítógép másik fontos alkatrésze a grafikus kártya.


Jó tudni, hogy a számítógép grafikus teljesítményét elsősorban a számítógépbe épített grafikus vezérlő, hétköznapi nevén videó kártya határozza meg.
Ettől függ az, hogy mennyire összetett és nagyfelbontású képet tud a számítógép előállítani például egy számítógépes játék használata során.

A GPU (Graphic Processing Unit), azaz grafikus végrehajtó egység egy célhardver. Arra készítették, hogy grafikával, képekkel kapcsolatos műveleteket végezzen.
Ezekben a feladatokban a GPU gyakran két nagyságrenddel gyorsabb, mint ha azt a CPU-ra bíznánk.

Ha erős grafikus gépet szeretnénk építeni, akkor fontos a processzor és a grafikus kártya megfelelő kiválasztása.

Jelentős tervezési hiba, ha egy gyenge processzorral épített számítógépbe vásárolunk egy drága és brutális teljesítményű grafikus kártyát. A gyenge processzor erősen bekorlátozza, hogy mennyire fogjuk tudni kihasználni a grafikus kártyában rejlő lehetőségeket.

A tervezéskor arra is tekintettel kell lennünk, hogy a jövőben milyen ütemezéssel, milyen bővítéseket kívánunk elvégezni. Ez azonban már elég messzire vezet.

A magyar valóság elég messze van ettől a gondosságtól, pedig sokat lehetne spórolni vele.

 
LAPPA Computer

Vélemény, hozzászólás?

Share This